مسیر سایت: وبسایت شخصی علی سرزعیم » سایت الف » پاسخی به انتقادات مربوط به نوشته "در نقد عرب ستیزی رایج"

پاسخی به انتقادات مربوط به نوشته "در نقد عرب ستیزی رایج"

2015-04-13

یک پاسخ کوتاه به انتقاداتی که مطالبی غیر از توهین بیان کردند

-        نوشته اینجانب هیچ دلالتی بر تایید جرم، تخفیف آن، یا عدم واکنش و پیگیری آن، یا ضرورت واکنش محبت آمیز در قبال کشور عربستان و عداوت‌های نشان داده شده نداشت. منتقدین نوشته را به درستی نخواندند. اصل حرف این نوشته این بود که واکنش ما باید منطقی، مودبانه و بلندمدت‌نگر باشد. پیام اصلی این بود که باید مشکل را در وهله اول از مسیر قانونی آن دنبال کرد و در عین جدیت در پیگیری مجازات خاطیان، نباید گذاشت که این واقعه موجب شود بحران رابطه با عربستان آنقدر وخیم شود که خدای نکرده به سمت جنگ کشیده شویم. تاکید و اصرار بر مجازات خاطیان بهترین هدف کوتاه مدت و مذاکره بهترین راه برای مدیریت بحران رابطه ما با عربستان است.

-        در عین حال باید واکنش ما در قبال جرمی که از سوی مقابل دو پلیس سعودی صورت گرفته، منطقی و بخردانه و متمدنانه باشد یعنی در وهله اول از نظام قضایی اش پیگیر مجازات شویم و پیش از هرگونه پیش‌داوری منتظر شویم که تا ببینیم واکنش آنها چگونه است. ثانیا از ابزارهای منطقی و موثر مثل کاهش ارسال حجاج به عربستان و یا تحریم‌های اقتصادی (اگر ممکن باشد) استفاده کنیم تا عربستان ناگزیر از تجدید رفتار با مسافرین شود. اگر عربستان ادعا می‌کند که خادم حرمین شریفین است باید مقتضیات آن را رعایت کند. ما باید با استفاده از اهرم دیپلماسی، عربستان را به رفتارهای استاندارد، قانونی و محترمانه با همه حجاج و از جمله ایرانی ها سوق دهیم.

-        توسل به نژادپرستی و فحاشی به نژاد یا ملت‌های دیگر نه تنها دون شان و منزلت ملت ماست بلکه واکنش‌های متقابل و غیرمتمدنانه طرف مقابل را به دنبال خواهد داشت که برای کل بشریت (ما و آنها و کل منطقه) امر مطلوبی نیست. همزمان باید توجه داشت که نباید قبح نژادپرستی در کشور بریزد و باید بیاموزیم که نژادپرستی و توهین‌های نژادپرستانه امر مذموم و ممنوعی است و قانون باید با مصادیق نژادپرستی برخورد کند. همه کشورها در مسیر توسعه یافتگی به ضرورت فراگرفتن این نکته پی برده‌اند. اگر کشور ما به سمت توسعه شتاب بگیرد، قطعا با حضور نیروی کار خارجی زیادی روبرو می شویم و باید عادات نژاد پرستانه را کنار بگذاریم.

-        اگر شما با همسایه دیوار به دیوارخود دچار مشکل شوید طوری برخورد نمی کنید که شاید دیگر نتوانید چشم در چشم هم شوید خصوصا اگر بدانید که هیچ کدام هیچ وقت نمی توانید خانه خود را عوض کنید. در این حالت سعی می کنید در عین مشاجره با تدبیر حق خود را بستانید اما به پرده دری و فحش های ناموسی یا کتک کاری یا قتل متوسل نمی شوید چرا که می‌دانید ناگزیرید در مجاورت هم زندگی کنید. حال اگر امکان مراودات مالی سودآور داشته باشید این ملاحظه را بیشتر در نظر می گیرید. حکایت ما و عربستان هم همین طور است. نزاع داریم و حق داریم که حقوق خود را مطالبه کنیم و آنها را به عذرخواهی و جبران خسارت وادار کنیم اما در این دعوا باید نزاکت را رعایت کرد و زمینه را برای حسن همجواری بلندمدت فراهم نمود. امیدوارم زود در مثال سوء برداشت نشود که اگر همسایه مشابه همین تعرض را کرد چه باید کرد. اتفاق رخ داده در مورد دو نوجوان عزیز کشورمان اگر به شکل سیستماتیک و برنامه‌ریزی نشده باشد و صرفا جرم فردی باشد، نباید زمینه عداوت بیشتر دو ملت یا دولت را فراهم کند.

-        تاریخ ما با همه همسایگان مملو از فرازها و فرودهاست. شیوه درست و مفید به کارگیری اصل ببخش ولی فراموش نکن است. نمی شود به هر بهانه ای کل کینه های تاریخی را زنده کرد و به واسطه آن در آتش نزاع دمید. البته مقصود از این حرف این نیست که جرم صورت گرفته را ببخشیم. لطفا دچار سوء برداشت نشوید. باید بر مجازات دو پلیس مذکور اصرار کرد اما در عین حال باید نزاع های تاریخی گذشته را کنار بگذاریم و روی آینده بهتر سرمایه گذاری کنیم. نگذاریم گذشته ما را اسیر خود کند. اگر به هر دلیل فکر می کنیم که نظام سیاسی آنها تا اطلاع ثانوی مایل به بهبود روابط و قبول قواعد حسن همجواری نیستند البته ما نیز موضع مشابهی خواهیم گرفت اما از موضع قدرت برخورد کردن به آن معنی نیست که رفتارهای نفرت انگیز و حساسیت زا در پیش بگیریم. رفتار متعادل، منطقی، مودبانه و بدور از نژاد پرستی همواره ما را در زندگی فردی، جمعی و بین المللی سرفراز می کند. 

  • خواننده ای تذکر داده که تیتر روزنامه مورد اشاره در متن فوتوشاپی بوده و هیچ روزنامه ای چنین تیتری نزده. از وقوع این اشتباه در نوشته عذرخواهی می کنم.