تلگرام نوشته - 889
2017-02-26
کالاهای لوکس
چندی پیش فرصتی دست داد تا با چند تن از فرش بافان قم هم صحبت شوم. نکته جالب توجه این بود که این شهر در تولید فرشهای ابریشمی متمرکز شده و تنها فرشهای گران قیمت تولید می کند. دو نکته در این صحبتها شنیدم که برایتان بازگو می کنم:
• علت اینکه کالای لوکسی چون ساعت مچی فلان مارک در جای جای تهران تبلیغ می شود چیست؟ آیا اطلاع رسانی به بخش پولدار جامعه است تا از این ساعت بخرند؟ بعید است چنین باشد زیرا بخش پولدار جامعه خود از این مارک آگاه است و می داند که کجا آن را می فروشند و قیمت آن چقدر است. علت این تبلیغ اطلاع رسانی به بخش غیرپولدار جامعه است تا آنها با این برند آشنا شوند و به اهمیت آن پی ببرند. تنها در این صورت است که یک فرد ثروتمند میتواند به جامعه با این ساعت تفاخر کند. اگر جامعه این برند را نشناسد تفاخر هم غیرممکن خواهد شد و به این ترتیب تقاضا برای ساعت موجود نیز توسط متمولین ایجاد نخواهد شد.
• یک کاکرد کالاهای لوکس تولید داخل انتقال ثروت از بخش بالایی به بخشهای میانی و پایینی جامعه است. فرشهای ابریشمی را افراد ضعیف جامعه به لحاظ مالی تولید می کنند. وقتی این فرش توسط بخش های بالایی جامعه خریداری میشود پول به بخشهای میانی و پایینی جامعه منتقل میشود.
https://telegram.me/ali_sarzaeem