مسیر سایت: وبسایت شخصی علی سرزعیم » نوشته های تلگرام » تلگرام نوشته - 784

تلگرام نوشته - 784

2017-02-03

اهداف آموزش و شیوه درست آزمون دکتر دلاور برای جمعی از اساتید جدید دانشگاه علامه یادآور شدند که اهداف آموزش از پایین‏ترین سطح تا بالاترین سطح به شرح زیر است: 1- دانش: یعنی دانشجو مفاهیمی را حفظ کند (کارکرد ضبط و پخش) 2- درک و فهم: دانشجو مفاهیمی را درک کند به نحوی که بتواند به زبان خود آن موضوع را بیان کند. 3- به کار بستن: دانشجو بتواند آن مفاهیم را در زمینه های مختلف به کار گیرد. 4- تجزیه و تحلیل: دانشجو بتواند با استفاده از آن موضوع مسائل را تجزیه و تحلیل کند. 5- ترکیب: دروغ چرا؟ نفهمیدم???? چون توضیح ندادند 6- ارزشگذاری: دانشجو با ملاک‌هایی که خودش به آنها ‌رسیده آموخته‌ها را ارزیابی کند. در گام دوم باید طراحی آزمون باید مشخص کرد که در هر فصل از مطالب دوره چند هدف آموزشی وجود دارد یعنی بگوییم که از فصل اول باید این سه هدف برآورده شود مثلاً سه نظریه فهمیده شود، در فصل دوم یک هدف، .... در گام سوم باید مشخص کرد که کدام شکل از سوالات می‌تواند بهتر می‌تواند هر کدام از این اهداف را مورد سنجش قرار دهد و باید سوالات سطوح مختلف آموختن را مورد ارزیابی قرار دهد. به این ترتیب تعداد سوالات متناسب با تعداد اهداف تعیین خواهد شد. البته اگر سقفی برای تعداد سوالات در نظر می‌گیریم آنگاه باید به هر هدف یک سهمیه سوال داده شود و به این ترتیب مشخص شود که به هر هدف برای سنجش چند سوال می‌رسد. اینگونه است که یک آزمون طراحی می‌گردد. ان شالله از ترم بعد این روش در طراحی آزمون به کار خواهم بست. https://telegram.me/ali_sarzaeem