تسهيل امور اداري مساله بسيار مهمي در توسعه اقتصادي و نيز تامين رفاه شهروندان و جلب رضايت آنها است كه متاسفانه به نظر مي‌رسد در ميان دعاوی بزرگی چون مناقشات بین‌المللی، مدیریت جهانی، جراحی اقتصاد، تعارض‌های سیاسی و امثالهم كاملا مغفول مانده است.‌

 

اين درحالی است که دشواری فرآیندهای اداری هم ‌اينک رنج قابل ملاحظه‌اي را به شهروندان تحمیل مي‌کند. یکی از رایج‌ترین مشکلات انجام فرآیندهای اداری، پرداخت‌هایی است که باید صورت گیرد. به عنوان مثال، شما مي‌خواهید برای فرزندتان شناسنامه دریافت کنید، فارغ از دشواری نوبت گرفتن و در صف ايستادن برای دریافت شناسنامه و تحویل مدارک با ‌اين مساله روبه‌رو خواهید شد که باید مبلغی ناچیز را به حسابی خاص در بانکی خاص واریز نمایید.‌ اين امر موجب مي‌شود تا شما ناگزیر، رنج ناشی از تردد میان اداره مذکور و بانک و انجام یک فرآیند بانکی را متحمل شوید. ‌اين در حالی است که مي‌شد همین مبلغ به شکل نقد دریافت شده و قبض‌هایی خاص تحویل داده شود و مراجعان به بانک‌ها سوق داده نشوند.
امروزه با گسترش دستگاه‌های پرداخت الکترونیکی در همه مغازه‌ها مي‌توان از آنها در ادارات نیز بهره برد. رویه موجود نه تنها ناخشنودی زیادی را به مردم تحمیل مي‌کند، بلکه تزاحم و شلوغی بی‌معنایی را برای بانک‌ها به وجود مي‌آورد. بسیار روشن است که مبنای فرستادن مراجعان به بانک‌ها یک ترس ناموجه مبنی بر تخلف مالی کارمندان دولت است؛ ناموجه از‌ اين رو که به راحتی مي‌توان مکانیزم‌های ساده‌اي برای کنترل آن تهیه کرد. مضاف بر ‌اينکه در ‌اين موارد، مبالغ تجمیع شده آن قدر نیست که اصولا ارزش آن را داشته باشد تا مردم را با سختی مواجه ساخت. حال نگاهی به همه رویه‌های اداری بیندازیم تا ببینیم که ‌اين مشکل تا چه اندازه فراگیر است و حل آن تا چه حد مي‌تواند مشکلات را کاهش دهد.مساله مرتبط دیگری که باز هم در دولت فعلی مغفول مانده اجرای طرح دولت الکترونیکی یا بهره‌گیری از فن‌آوری‌های ‌اينترنت و رایانه در خدمات دولتی است. تجربه بسيار موفقي در نيروي انتظامي نشان داد که چگونه مي‌توان امر خطیری چون صدور گذرنامه را غیرمتمرکز نمود.
‌اين طرح ‌اينک در نیروی انتظامي‌ به شکل روزافزونی بسط یافته و خدمات متنوعی را در بر گرفته است. آيا امکان تکرار ‌اين تجربه در دستگاه‌های متنوع دولتی وجود ندارد؟‌ آيا نمي‌شود وب سایت‌های دستگاه‌ها و ادارات چنان غنی شود که شما همه اطلاعات لازم را به راحتی در آنجا بیابید؟ آيا امکان‌پذیر نیست تا تمام فرم‌ها را بتوان از آنجا به دست آورد و حتی به شکل ‌اينترنتی پر و ارسال نمود؟ آيا نمي‌شود اطلاعات ملی افراد به نحوی در دستگاه‌های مسوول اشتراک‌گذاری شود که مراجعان بابت هر کاری شناسنامه و کپی آن، کارت ملی و کپی آن و.... را با خود نیاورند؟‌ آيا نمي‌شود رابطه ‌ايمیلی میان مراجعان و کارمندان دولت را جایگزین رابطه چهره به چهره کرد؟ شاید 15 سال پیش ‌اين حرف‌ها عجیب به نظر مي‌رسید؛ اما امروزه شدنی بودن آن برای همه مردم مشخص است.‌ اينها کارهای ساده و کوچکی است که مي‌تواند رضایت قابل توجهی را در میان مردم به وجود آورد و از ترددهای بی‌مورد بکاهد.

 لينک مطلب:http://archive.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=220149

جمع اعداد را وارد کنید

17 + 2 =